We gebruiken cookies om content en advertenties aan te bieden om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. We delen ook informatie over uw gebruik van onze site met onze partners voor social media adverteren en analyses. Meer weten?
Home _
Blog _
6 over 60 - Oplossingsgerichte Gerlof Kwakkel
6 over 60 – Oplossingsgerichte Gerlof Kwakkel
In 2024 bestaat Scheer & Foppen Installatietechniek (SFI) 60 jaar. Dat is een mijlpaal om bij stil te staan. In het kader van dit 60-jarig bestaan blikken we met een aantal collega’s terug op hun - soms behoorlijk lange – carrière bij ons mooie bedrijf. We stelden ze 6 vragen over 60 jaar SFI, 6 over 60. Wat hebben ze meegemaakt, wat hebben ze geleerd, wat is hen bijgebleven en waar zijn ze trots op? In 6 over 60 lees je de antwoorden op deze vragen. Deze keer: Gerlof Kwakkel, die houdt van zijn veelzijdige en gevarieerde functie als manager van de afdeling Energy.
Gerlof Kwakkel is na een paar kortstondige ervaringen bij andere werkgevers in 2007 bij SFI begonnen. “Ik ben absoluut geen ‘jobhopper’, maar ik vond mijn plek niet echt totdat ik hier begon.”, zegt Gerlof. Begonnen bij Utiliteit en verschillende functies verder is Kwakkel nu manager bij de afdeling Energy waar hij, net als collega Sietse den Haan, verantwoordelijk is voor het goede verloop van de projecten bij een aantal opdrachtgevers.
Je hebt je plek hier dus gevonden, waar zit ‘em dat dan in?
“Nou, als er heel veel geld en een Mercedes wordt geboden ben ik weg hoor.”, lacht Gerlof. “Nee, het is de vrijheid die ik ervaar, de variatie en veelzijdigheid van mijn werk, het kunnen meedenken met klanten en dan na de uitvoering trots kunnen zijn op een mooi stuk werk dat we dan weer hebben afgeleverd. En ik heb me ook kunnen doorontwikkelen.”
Wat is een element van het werken bij SFI waar je trots op bent?
De afdeling ‘Energy’ heette voorheen de afdeling ‘Stadsverwarming’. Gerlof vertelt dat de naam ‘Energy’ de organisatie de ruimte biedt om hier ook andere activiteiten, producten of diensten onder te hangen dan alleen stadsverwarming. “We zijn nu bijvoorbeeld met lokale partijen bezig om gebouwen aan te sluiten op alternatieve lokale warmtebronnen. Die zijn dan niet aangesloten op een stadsverwarmingsnetwerk van één van de grote energiebedrijven. We merken vanuit de markt dat er een toenemende behoefte is om zoiets, onafhankelijk van die grote partijen, te doen.
Het meebewegen met de markt, flexibel zijn, het meedenken met de klant als die een specifieke behoefte heeft en dan ook een oplossing uitwerken is iets van SFI waar ik trots op ben en wat ik ook heel leuk vind om te doen. Zo’n klant bouwt dan op de jarenlange kennis en ervaring die wij hebben opgebouwd in de stadsverwarming om hun uitdaging aan te pakken.”
Wat is de grootste verandering in de organisatie geweest sinds je in dienst bent?
Gerlof: “Dat is denk ik wel de verhuizing naar het nieuwe pand geweest. Op onze werkzaamheden had dit niet zo veel impact, maar de sfeer en het werken op kantoor is er wel positief door veranderd. In het oude pand werkten we in allemaal afzonderlijke, afgesloten kantoortjes. Dan loop je niet zo snel bij elkaar naar binnen en dat bemoeilijkte de communicatie natuurlijk een beetje. We werken nu in een grote open ruimte waardoor de onderlinge communicatie veel makkelijker gaat, dat vind ik wel fijn.
En wat ongeveer tegelijkertijd speelde was de digitalisering van veel processen. Dat was ook een flinke aanpassing. Onze monteurs kregen bijvoorbeeld allemaal een tablet. Tekeningen worden niet meer uitgeprint, maar rechtstreeks op de tablet bekeken. Dat moet dan in goede banen worden geleid.”
Wat is een waardevol leerpunt die je gedurende je carrière hier hebt opgedaan?
Op school leer je veel, maar in de praktijk ook. Sommige dingen kun je zelfs alleen leren door te werken en soms zijn die ook nog eens organisatie specifiek, heeft het met de cultuur van een bedrijf te maken.
Dat geldt ook voor het belangrijkste leerpunt die Gerlof met ons deelt: “Wat ik hier geleerd heb is ‘gewoon doen’ en ‘niet lullen maar poetsen’. Wij zijn een organisatie van meedenken, aanpakken en oplossen. ‘De klant is koning’ en dat betekent bijvoorbeeld dat als een opdrachtgever voor een uitdaging staat wij sterk zijn in het meedenken over een oplossing en die ook uitvoeren. Ook al is het buiten de gebaande paden. En mocht er zich een probleem voordoen, dan lossen wij die eerst op. Pas daarna kijken we hoe het probleem heeft kunnen ontstaan, wie daarvoor verantwoordelijk was en regelen we dan die zaken.”
Daarnaast ziet hij een verandering in het samenwerken met opdrachtgevers ten opzichte van de begintijd van zijn carrière. “Voorheen was het nog wel eens ‘een man een man, een woord een woord’. Met andere woorden, je sprak iets mondeling af en ging alvast aan de slag. Het papierwerk kwam dan wel. Helaas kan dat tegenwoordig niet meer, de kans is aanwezig dat je het deksel op je neus krijgt. Nu is het eerst alles zwart op wit en een handtekening, eerst de opdracht rond, dan pas aan de slag.”, zegt Gerlof.
Waar heb je om kunnen lachen tijdens je werk?
Gerlof: “In mijn eerste functie was ik werkvoorbereider van de afdeling projecten bij het onderdeel Utiliteit. Mijn collega’s gaven dan materialen aan mij door die ik moest bestellen. Toen ben ik in het begin wel even getest.”, lacht hij. “Zij gaven bijvoorbeeld niet-bestaande materialen aan mij door, of ik moest de map ‘zoekgeraakte stukken’ van ze pakken, dat soort dingen.
Verder moest je destijds, om een bestelling te doen, heel veel op enter drukken. Heel veel entertjes, dus ik grapte dat ze niet zoveel moesten bestellen. Vervolgens kwam ik een keer op kantoor en toen waren alle toetsen van mijn toetsenbord eraf gehaald, behalve de entertoets, en die was rood geverfd. Dat zijn natuurlijk wel grappige dingen die je onthoudt.”
Heb je ooit een innovatie of verandering tijdens je werk bij SFI voorgesteld die daadwerkelijk is geïmplementeerd?
“In de tijd van de groei op Stadsverwarming heb ik met Henk Franken een standaardisering van afleversets voorgesteld bij een opdrachtgever. Dat zou zowel voor de opdrachtgever als voor ons prijstechnisch heel interessant zijn. We zijn toen samen met de opdrachtgever dat proces ingegaan en hebben in een jaar die standaard sets uitgedacht en uitgewerkt. Ook dit is weer een goed voorbeeld van meedenken met de klant en gewoon doen, oplossingsgericht werken.”