Bij veel installatiebedrijven zoals Scheer & Foppen Installatietechniek in Harderwijk neemt het BBL-traject (Beroeps Begeleidende Leerweg) een belangrijke plaats in. Dit duale leertraject, waarin jongeren werkervaring combineren met hun opleiding, biedt hun unieke kansen om zich te ontwikkelen tot vakbekwame professionals. Hoe verloopt die samenwerking tussen de ervaren vakmensen en hun leerlingen? Hoe zorgen zij samen voor een succesvolle leer- en werkomgeving? We spraken met een ervaren monteur/leraar en een leerling van Scheer & Foppen Installatietechniek ove werken en leren in de installatietechbniek om een beeld te krijgen van hun ervaringen en hoe dit traject hen (beide!) vormt.
“Wat ik het meest waardevolle vind aan het begeleiden van een leerling,” zegt Wim Meppelink (l.), een ervaren monteur en ook leraar van leerling Daniël van ‘t Ende (r.), “is dat we een volgende generatie vakspecialisten opleiden, want die zijn hard nodig. Daarnaast is het mooi om de groei van dichtbij mee te maken. Daniël kwam binnen met een achtergrond bij Defensie, maar bij een project waarin we badkamers renoveerden durfde ik hem al snel dingen alleen te laten doen.”
Volgens Wim is het van belang om niet alleen technische vaardigheden bij te brengen, maar ook werkethiek. “We willen dat leerlingen niet alleen weten hoe ze iets moeten installeren, maar ook hoe ze verantwoordelijkheid nemen, hoe ze met klanten omgaan en hoe ze in een team samenwerken. Wat dat betreft is Daniël, die ik nu begeleid een lot uit de loterij hoor, die snapt het heel goed, is op tijd, zit bijna niet op z’n telefoon. Dat heb ik ook wel eens anders meegemaakt.”
Hij merkt dat leerlingen tijdens het traject vaak een duidelijke groei doormaken. “Eerst kijk je natuurlijk een beetje naar ‘wat voor vlees je in de kuip hebt’. We passen onze begeleiding dan natuurlijk aan op de persoon. Het hoeft van ons echt allemaal niet snel, maar de basis, zoals werkhouding, moet goed zijn. Als je dan ziet dat het een serieuze jongen is die van aanpakken weet en wat kan, dan laat je ‘m op een gegeven moment gerust een beetje vrijer. Naarmate ze dan meer succesvol afronden, zie je ze groeien. Dat, samen op pad, een dolletje hier en daar, dat maakt het werk voor mij ook leuker.” voegt hij toe.
Daniël van ’t Ende doet een BBL opleiding in de richting van Installatietechniek bij Deltion. Hij gaat op woensdagmiddag naar school en werkt verder inmiddels een half jaar bij Scheer & Foppen Installatietechniek. Hij vertelt over zijn ervaringen. “In het begin was het zeker wennen. Alles was nieuw voor mij. Maar Wim (inmiddels ook Wiljan en Joep, op een warmtepompenproject en Erik die hem over elektra heeft geleerd, red.) legt alles goed uit en laat mij het daarna doen terwijl hij over mijn schouder meekijkt. Het is wel aanpoten, maar zo leer je het wel.”
Hij vertelt dat de praktijkervaring een groot verschil maakt. “Het meeste leer je in de praktijk. Maar de theorie die je op school meekrijgt is wel goed om te weten. Je hebt bijvoorbeeld ook te maken met allerlei regels die je wel moet kennen.”
Het meest trots is Daniël op een project waarbij hij samen met zijn leraar Wim voor een uitdaging kwam te staan. “Dat was de installatie van hemelwaterafvoer. Het was niet makkelijk, want we moesten heel hoog werken met hoogwerkers en de buizen pasten niet. We moesten improviseren, met z’n tweeën nadenken en oplossingen vinden en we hebben het wel gewoon voor elkaar gekregen.”
Wat betreft zijn toekomstplannen is hij ambitieus. “Ik wil natuurlijk eerst mijn opleiding afmaken. Dan wil ik lekker werken en nog een opleiding op een hoger niveau doen. Gewoon door blijven leren.”
Dat kan. Bel of mail ons gerust. We maken graag tijd voor je om hierover te praten. Je kunt ook een open sollicitatie sturen.